Terugblik op 1e editie van Oer classics en een kort interview met organisator Dorus van Londen

De Oer Classics is een jaarlijkse beurs voor liefhebbers van oldtimer & classic motorfietsen. Na een succesvolle eerste editie zal er op 10 November 2019 de tweede editie plaats vinden.

De locatie in 2019 zal dezelfde zijn als de eerste keer. Namelijk de grote SSP-hal gelegen op het DRU Industriepark te Ulft. Deze locatie is met name geschikt vanwege de nostalgische industriële look en dat gaat goed gepaard met de oldtimer motoren. De SSP was dan ook ooit een staalfabriek.

De SSP hal in Ulft

SSP staat voor Stainless Steel Products. Voorheen was hier DRU gevestigd. Dit was een staalfabriek die hier heel lang opereert, maar eind jaren 90 is de druk zo groot om te vernieuwen dat het samengaat met een internationaal concern en het terrein gesloten wordt.

Het gebouw bestaat uit een koepeloven, gieterij en een grote hal. De hal is 5500m3 groot. Hierdoor is het bij uitstek een geschikte locatie voor evenementen, zoals Oer classics. Door het afbreken van de houtkamphal in de achterhoek was er geen evenementenhal meer in de regio en daarvoor is gelukkig de SSP hal in de plaats gekomen. Hier worden naar Oer classics tientallen evenementen per jaar georganiseerd.

De eerste editie van Oer classics

De eerste editie van Oer classics was een succes. Het was wel even spannend, als dus Dorus van Londen, maar gelukkig kunnen we achteraf zeggen dat het erg goed is verlopen. Zoals verwacht was er veel animo en kwamen er mensen uit de regio, maar ook van ver daarbuiten. Kenmerkend voor de beurs was dat deze een hele gemoedelijk sfeer had, aldus de gasten. Ook was de interesse groot bij geharde oldtimer hobbyisten, want er was sprake van ons kent ons situatie. Dat neemt niet weg dat de beurs heel toegankelijk is voor iedereen die geïnteresseerd is in oldtimer motorfietsen.

Gelukkig heeft men van de eerste editie prachtige foto’s gemaakt die hieronder te vinden zijn:

oerclassics-zündapp-statik-racing-team
oerclassics-verscheidene-oldtimermotoren
oerclassics-terrot-motor
oerclassics-stand
oerclassics-overzicht
oerclassics-oldtimer-racer
oerclassics-oldtimer-brommers
oerclassics-motoguzzi
oerclassics-marktkraam-gereedschap
oerclassics-de-markt
oerclassics-man-kijkt-wat-vreemd
oerclassics-automoto

Wat is Oer classics en wat kun je verwachten?

Je komt hier met name – al zeg ik het als schrijver zelf – prachtige oldtimer motorfietsen tegen. Die worden onder andere op een speciaal hiervoor opgezet showplein ten toon gesteld. Veel van de motorfietsen zijn uiteraard te koop. Verder kun je hier ook oldtimer brommers en -scooters tegenkomen. De meeste voertuigen stammen uit de 50, 60 en 70’er jaren van de vorige eeuw. Naast de voertuigen zelf zijn er standhouders die oldtimer onderdelen en -accessoires aanbieden in de breedste zin van het woord.

De volgende editie in 2019 moeten er ook meer kramen komen met aanbieders die zich richten op de hobbyisten is het plan. Ga naar deelnemen aan de Oer classics als je ook op de beurs wil staan.

Om het laagdrempelig en voor een ieder toegankelijk te houden kosten de tickets slechts €5  euro voor volwassenen en voor kinderen tot 12 jaar is de toegang gratis. Tickets zijn gewoon verkrijgbaar aan de kassa. Tevens is er voldoende parkeergelegenheid waar je gratis kunt parkeren. Wil je meer specifieke informatie over Oer classics klik dan hier. Je kunt uiteraard ook de website Oer classics bezoeken voor meer informatie.

Interview met organisator van Oer classics: Dorus van Londen

Het is altijd leuk om vragen te stellen aan de organisator van de beurs. Dus hebben we Dorus gevraagd of het een interview wilde geven en gelukkig stemde hij toe. De vragen en de antwoorden staan hieronder.

Kun je iets vertellen over wie je bent en wat je doet?

Ik ben Dorus van Londen, ruim 38 jaar getrouwd met Sylvia en vader van drie volwassen kinderen. Daarnaast trotse opa van onze kleindochter Floortje. Mijn beroep is taxichauffeur. Van jongs af aan heb ik in de autocross gereden, daarna overgegaan naar de kartsport. Naast het rijden ben ik hier jarenlang wedstrijdleider geweest en mede organisator van NK wedstrijden.

Mijn hobby was altijd het reviseren van auto’s en bouwen van crossauto’s. Nadat wij verhuisd zijn had ik iets minder ruimte en ben overgestapt op reviseren en opknappen van oldtimer motoren. Dit had ik veel eerder moeten doen, ik beleef hier enorm veel plezier in.

Hoe kwam je op het idee om een oldtimer motorbeurs te houden?

Nadat ik begon met het reviseren van motoren bleek dat ik meestal ver weg moest voor onderdelen en beurzen. In de achterhoek zijn er, voor zover ik weet, geen oldtimer motorenbeurzen. Dit was voor mij de motivatie om hiermee te beginnen.  Er zijn in de achterhoek enorm veel motor en oldtimer liefhebbers die altijd op zoek zijn naar onderdelen etc. Ook was er vraag naar een beurs in deze regio.

Rij jij ook motor?

Ik heb uiteraard mijn motorrijbewijs, maar heb op dit moment geen motor. Ik heb er wel verschillende gehad. De laatste die ik had was een Honda Four uit 1973.

Heb je ooit eerder met motoren gewerkt of werk je nog steeds mee?

Ik werk nog steeds met motoren, ik reviseer en restaureer deze.

Kun je iets vertellen over de bezoekers? Zijn dit enkel liefhebbers of zijn er ook andere doelgroepen die de beurs bezoeken?

Dit zijn veelal liefhebbers die zelf motoren hebben en restaureren. Ook veel toerrijders die in clubverband met elkaar rijden. Daarnaast uiteraard de handelaren die altijd op zoek zijn naar materialen en onderdelen.

Hoe was de eerste editie?

De eerste editie was uiteraard spannend, ik wist niet wat te verwachten. Slaat het wel of niet aan? Toen om 10.00 uur de deuren opengingen stonden de bezoekers al in een rij te wachten. Er waren meer dan 120 oldtimers aanwezig van 1920 tot 1980. Er zijn die dag ruim 900 bezoekers geweest en daar was ik erg tevreden mee. De sfeer was prima, ons kent ons. Voor vele was het weer een gezellige ontmoeting met elkaar. Er waren prijzen voor de mooiste oldtimers, er was muziek en ook was er de mogelijkheid voor een hapje en drankje.

Wat wil je op termijn met de beurs bereiken?

Mijn streven is  een internationale beurs waarbij ik de achterhoek op de kaart zet.

Wat moet er anders met Oer classics in 2019?

De openingstijden heb ik aangepast. Nu zal het van 10.00 tot 16.00 geopend zijn. De formule blijft hetzelfde: een showgedeelte en daarnaast een marktgedeelte voor de handelaar.

De redactie van motor-rama bedankt Dorus voor het geven van het interview. We wensen Dorus van Londen en de rest van de organisatie van Oer classics veel succes.