Iedereen die geïnteresseerd is in motorrijden wil het eerst een keertje proberen, maar waar, wanneer en hoeveel kost het?
Als je nog nooit motor hebt gereden, maar je denkt wel dat het iets voor je is dan wil je het natuurlijk een keertje proberen. Dat is ook aan te raden, want misschien valt het tegen. Motorrijden is echt iets wat je moet ervaren.
Om te beginnen is het een goed idee om eens bij een ervaren motorrijder achterop te stappen. Als bijrijder heb je een hele andere ervaring, maar sommige dingen zijn toch ook wel vergelijkbaar. Zo kun je in ieder geval de wind door je haren & vrijheid van het motorrijden voelen.
Maar waar doe je een try the bike?
Proefles nemen
Als je toch bijna zeker weet dat je het motorrijbewijs gaat halen dan kun je ervoor kiezen om bij de lokale motorrijschool een proefles te nemen. Dit noemen ze ook wel: try the bike. Ook hier stap je vaak achterop de lesmotor van een rij-instructeur, waarna je naar je meestal naar een terrein rijdt waar “voertuigbeheersing” wordt geoefend. De instructeur zal dan het e.e.a. over de motor uitleggen en een aantal dingen voordoen op de motor. Daarna zal hij je vragen om ook op de motor te stappen, zodat hij kan beoordelen hoe motorrijden je ligt. Als je al een beetje ervaring en/of gevoel hebt voor motorrijden dan zal hij je enkele gemakkelijke verrichtingen laten uitvoeren. Zo krijgt hij een beeld van wat je kan en kan hij daarna advies geven. Hij weet dan ook precies waar hij moet beginnen.
Zelf kun je dan ook beetje ervaren hoe motorrijden is, maar om echt een goed gevoel te krijgen zul je toch meer ervaring moeten op doen.
De kosten van een proefles verschillen tussen de 35 en 60 euro.
Je bent uiteraard niet gebonden aan de rijschool waar je de proefles neemt, maar het is verstandig om alvast een keuze te maken. Dit maakt het gemakkelijker voor als je later wil beginnen met de opleiding. Om een goede keuze te maken kun je via het CBR zoeken naar een goede rijschool in de buurt.
Het “try the bike” evenement op MOTORbeurs Utrecht
De Bovag organiseert al jaren het “Try the Bike” evenement op MOTORbeurs Utrecht. Dit is een populair evenement dat slim is opgezet, want er komen op MOTORbeurs Utrecht enorm veel mensen. Veel van die mensen hebben het idee om te gaan “motorrijden”, maar hebben eigenlijk nog nooit op een motor gezeten.
Honderden mensen maken gebruik van deze gelegenheid en dat is erg slim. Het kost namelijk geen geld om er aan mee te doen en een professionele instructeur gaat je helpen om van je eerste keer een succes te maken. Met dit evenement krijg je de eerste en de beste indruk hoe het is om op een krachtige tweewieler te rijden.
Dit alles vind plaats op een parcours op het buitenterrein van de jaarbeurs. Na deelname krijg je ook nog eens een waardbon die je kunt verzilveren bij een BOVAG-motorrijschool bij jou in de buurt.
MOTORbeurs Utrecht zet in op beleving en dat doen ze slim! Mensen krijgen hierdoor ook meer waar voor hun geld. Andere beurzen, zoals motormarkt Hardenberg zijn nog wat traditioneler en zijn met name interessant voor de doorgewinterde motorrijder, sleutelaar en de oldtimer liefhebber. Bij deze laatste groep horen ook de mensen de nostalgie willen opzoeken. Traditionele beurzen zijn meestal ook wat minder gedwongen.
De eerste keer rijden op een motor van een bekende
Op eigen risico van jou en een bekende kun je ook gebruik maken van een oefenterrein waar je zonder rijbewijs mag rijden. Als je iemand kent die een eigen terrein heeft dan zou je daar gebruik van kunnen maken. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd, want je moet wel iemand kennen die een terrein heeft dat privé eigendom is en groot genoeg is om met de motor te rijden. Daarnaast moet je ook nog eens toestemming krijgen. Dit noemen we een “try the bike” voor de eerste keer van een bekende.
Natuurlijk moet je ook een vriend, bekende of familielid hebben die jou zijn motor wil lenen en je dit aan durft.
In onze buurlanden is het mogelijk om gebruik te maken van oefenterreinen die in privé handen zijn, maar soms ook door de overheid beschikbaar worden gesteld. Die van de overheid zijn meestal uitgerust met borden en verkeersopdrachten. Let op! in België hebben ze veel van deze terreinen, maar je moet vaak in bezit zijn van een voorlopig rijbewijs. Rijdt dus niet zomaar even op de bonnefooi naar een of ander oefenterrein.
In Duitland heb je oefenterreinen waar je wel zonder rijbewijs mag rijden. Bij alle oefenterreinen ligt het aan de eigenaar welke eisen hij stelt.
Op een circuit mag je ook rijden zonder rijbewijs, maar ze willen wel graag hebben dat je beheersing hebt over het voertuig. Ook heb je hier te maken met andere motorrijders die ervaren zijn en zeer snel rijden. Je zal dan ook alleen maar een gevaar zijn voor jezelf en anderen. Het is dus geen optie om op een circuit te oefenen.
De ultieme kosten besparing: zelf motor leren rijden
Stel je hebt een auto met trekhaak, een aanhanger en een motorfiets die verzekerd is.
Wat let je dan om zelf motor te leren rijden?!
Je kunt de motor immers zelf vervoeren met de aanhanger naar een (privé) terrein waar op je gemak motor kan leren rijden. Dit zou je dus try je eigen bike zonder rijbewijs kunnen noemen.
Sommige mensen zullen me voor gek verklaren, maar ik moet het toch even benoemen. Er zijn immers genoeg mensen die hierover praten. Je zult niet de eerste zijn die denkt van die pionnen kan ik zelf ook wel uitzetten en dan leer ik me de AVB’s zelf wel aan. Er zullen weinig mensen zijn die dit doen, maar er zijn er wel. Er is zelfs iemand die beweerde dat hij het geleerd heeft met video’s via youtube. Hier staan alle video’s van die AVB’s voor de motor die deze persoon gebruikte om het te leren.
Dit zou ik absoluut niet aanraden, maar we hebben het over motor leren rijden is het wel een manier om het te doen. De slagingskans is waarschijnlijk veel lager bij de gemiddelde persoon, maar er zijn ook mensen die zeer goed zijn in dingen zelf aan te leren.