Blog

De nieuwe BMW R 1250 GS: uitgebreide test & alles wat je moet weten!

De meest verkochte motor van Nederland krijgt een krachtige dynamische update: 7% meer cilinderinhoud, 11 pk meer vermogen en een innovatieve klepregeling moet die ook in de toekomst de dominantie van de BMW R 1250 GS moet garanderen. Tijdens het eerste contact met de zonovergoten Algarve werd mijn maat Bert pas echt warm.

Een moet er de eerste zijn. “En vandaag ben ik dat” zegt Bert. Twee minuten na de start van de offroad sessie ligt mijn BMW R 1250 GS aan de kant. En zoals gewoonlijk kan de motor er minder aan doen dan de bestuurder. Met weinig zicht besloot ik een leuke helling van drie meter op te denderen om er halverwege achter te komen dat mijn collega Freek nog niet bovenaan was. Ik had dus twee opties: flink gas bijgeven en mijn collega aan de kant te duwen of vaart minderen en de motor zo voorzichtig mogelijk aan de zijkant in het zand parkeren. Tot grote vreugde van het BMW team beslis ik voor het tweede en de GS komt weg met een krasje op de crashbar. BMW heeft daarbij gelukkig een zeer goede offroad motor ontworpen. Een zeer lange ochtend met de BWM R 1250 GS HP met 30 graden in het enduropark en na de lunch een gehaaste 150 kilometer met het basismodel over de landweg – maakt een geschatte verhouding van respectievelijk 65 tot 35. De grote BMW R 1250 GS als motorfiets met de nadruk op offroad?! Volgens mijn bevindingen in de motorwereld waarbij ik veel ontmoetingsplaatsen voor motorrijders bezoek is dat in werkelijkheid nauwelijks het geval.

BMW R1250 GS HP

De BMW R 1250 GS is beste racemotor die BMW ooit gebouwd heeft

De overgrote meerderheid van bezitters van een de R 1100/1150/1200 GS is nog nooit in het zand geweest en is bijna altijd onderweg op gladde motorbanden zoals de – exquise – Metzeler Tourance Next. Of, zoals een collega in het midden van de jaren ’90 al zei: de R 1100 GS is de beste racemotor die BMW ooit heeft gebouwd. Een verklaring die ik zeker kan onderschrijven dankzij dit avontuur. Genoeg over de filosofie. Immers, iedereen moet zelf beslissen of hij of zij met 250 kilogram zware motorfiets door offroad wil rijden of niet. De formidabele kwaliteiten van de BMW 1250 GS op slechte wegen zijn echter onbetwistbaar: De BMW Telelever is nog steeds ongeslagen als het gaat om lange speldwegen, ook in Midden-Europa is dit een aanwinst op golvende secundaire wegen.

Natuurlijk is onze testmodel van alle gemakken voorzien. De offroad specifieke assistentiesystemen functioneren goed en onopvallend, ze verbeteren het gevoel van veiligheid op gladde afdalingen aanzienlijk. In de nieuwste generatie heeft het semi-actieve elektronische chassis Dynamic ESA ook een volautomatisch laadcompensatiesysteem – het is niet langer nodig om in te typen of er passagiers of bagage aan boord zijn. Heerlijk!

De nieuwe BMW R 1250 GS toont ook zeer geschikt te zijn op landweg.eg Het Telelever-chassis slaagt er opnieuw in om slechte zijwegen perfect glad te strijken, zonder een sponsachtig gevoel of enige onverschilligheid. Het geheel gecombineerd met de nieuwste chassiselektronica – laat het niets te wensen over. In het algemeen is het natuurlijk aan te raden om de bekende kwaliteiten in stand te houden en de trouwe vaste klanten aan het lijntje te houden. Dat is volgens mij prima gelukt.

BMW R12: MODELLVARIANTEN

Beierse drie-eenheid van de “De nieuwe R 1250 GS”

Hij wordt geleverd in drie varianten. Naast de basisversie zijn er de sportieve HP-versie “High Performance” en de elegante “Exclusive” versie. De meeste verschillen hebben betrekking op kleur- en vormgeving. De twee varianten zijn ook uitgerust met een aantal opties, die op het basismodel optioneel zijn. Het is belangrijk op te merken dat alleen de HP-versie kan worden uitgerust met een sportonderste.. De “Exclusive” variant is wat nobeler, met een focus op uitgewerkte gefreesde onderdelen en waardige designeffecten. Of en wanneer een avontuurlijk model tegemoet komt aan de behoeften van hoogopgeleide langeafstandsreizigers staat nog steeds open. Het zou echter in overeenstemming zijn met de traditie van BMW om de Adventure in het tweede jaar toe te voegen aan de nieuwe modellenreeks. We zullen het zien!

De BMW R 1250 RS is ook te zien geweest op MOTORbeurs Utrecht in 2019. Uiteraard vind je hier alle nieuwe modellen, maar speciaal was de aandacht voor deze motor. Zoals gezegd zijn BMW motoren de beste verkochte motoren in Nederland. De reden waarom… tja moet ik dit merk nog verkopen. Nee tuurlijk niet. En als je er nog niet van overtuigd bent, dan ben je of een beginner of je klampt je vast aan een japanner of amerikaan. Maar goed die discussie wil ik ook helemaal niet gaan voeren.

BMW R1250 GS de motor

Volledige elektronica pakket alleen na het trekken van de portemonnee

Qua uiterlijk namen de BMW designers zelfs een stapje terug. De agressieve transformatorpennen in het voorste gedeelte van de tank zijn zachte, aluminiumfolieachtige panelen die sterk doen denken aan de laatste luchtgekoelde modellen van 2012. Al met al is het nieuwe vooraanzicht minder bedreigend, maar nog steeds zeer dynamisch.

Elektronisch gezien vuurt de nieuwe GS enkel af, indien de geïnteresseerde koper vrolijk zijn portemonnee trekt. Standaard zijn er twee rijmodussen en de eenvoudige ASC tractiecontrole. Verdere rijmodussen, zoals uitgebreide tractiecontrole DTC en nog enkele meer extra’s kunnen worden besteld als warme broodjes.

BMW activeert gedeeltelijk functies via de coördinatiestekker, waarvan de hardware al in de motor aanwezig is – en waarvoor de koper al betaald heeft. Dit bedrijfsmodel wordt ook wel “crippleware” genoemd, een combinatie van de woorden “kreupel” en software. Het vrezen is dat deze methode een standaard zal worden: verkoop uitgebreid uitgeruste motorfietsen en bereken beetje bij beetje het volledige pakket met de bekende salamitactiek.

Deze methode houdt stand, totdat hackers en/of chiptuner zich over dit onderwerp buigen en deze softwarematige instellingen kan manipuleren voor een vriendschapsprijsje.  Vroeg of laat zal dit toch gebeuren, niet?

De kern van het modelonderhoud is echter ongetwijfeld het nieuwe klepsturingssysteem. Tijdens het rijden worden PK’s pas echt duidelijk als er ingehaald wordt. In het midden van het toerentalbereik heeft de nieuwe boxer ook meer power. Die in de regel door de bestuurder wordt opgevangen door een hogere versnellingskeuze. In het stadsverkeer en op een terrein maakt komt deze innovatie klepsturing echt tot zijn recht. De BMW RS 1250 GS boxer is net zo zelfverzekerd als dat deze niet uit te leggen is in woorden.

Zoveel moeite om een dergelijke motorfiets neer te zetten kost natuurlijk ook iets: De nieuwe BMW RS 1250 GS is als basisversie 850 euro duurder uit dan zijn voorganger. Het sympathieke TFT-display en de krachtige LED-koplamp maken wel al deel uit van de basisuitrusting.

Maar de uitgebreide cilinderkoppen moeten ook bijdragen aan het extra gewicht van vijf kilo. En BMW mag het beslissende concurrentievoordeel van de GS-serie niet uit het oog verliezen: Het is de lichtste cardan machine in de serie grote Adventure motorfietsen. En zolang dat zo blijft, hoeft BMW zich geen zorgen te maken over de toekomst van de lange loper.

Terugblik op 1e editie van Oer classics en een kort interview met organisator Dorus van Londen

De Oer Classics is een jaarlijkse beurs voor liefhebbers van oldtimer & classic motorfietsen. Na een succesvolle eerste editie zal er op 10 November 2019 de tweede editie plaats vinden.

De locatie in 2019 zal dezelfde zijn als de eerste keer. Namelijk de grote SSP-hal gelegen op het DRU Industriepark te Ulft. Deze locatie is met name geschikt vanwege de nostalgische industriële look en dat gaat goed gepaard met de oldtimer motoren. De SSP was dan ook ooit een staalfabriek.

De SSP hal in Ulft

SSP staat voor Stainless Steel Products. Voorheen was hier DRU gevestigd. Dit was een staalfabriek die hier heel lang opereert, maar eind jaren 90 is de druk zo groot om te vernieuwen dat het samengaat met een internationaal concern en het terrein gesloten wordt.

Het gebouw bestaat uit een koepeloven, gieterij en een grote hal. De hal is 5500m3 groot. Hierdoor is het bij uitstek een geschikte locatie voor evenementen, zoals Oer classics. Door het afbreken van de houtkamphal in de achterhoek was er geen evenementenhal meer in de regio en daarvoor is gelukkig de SSP hal in de plaats gekomen. Hier worden naar Oer classics tientallen evenementen per jaar georganiseerd.

De eerste editie van Oer classics

De eerste editie van Oer classics was een succes. Het was wel even spannend, als dus Dorus van Londen, maar gelukkig kunnen we achteraf zeggen dat het erg goed is verlopen. Zoals verwacht was er veel animo en kwamen er mensen uit de regio, maar ook van ver daarbuiten. Kenmerkend voor de beurs was dat deze een hele gemoedelijk sfeer had, aldus de gasten. Ook was de interesse groot bij geharde oldtimer hobbyisten, want er was sprake van ons kent ons situatie. Dat neemt niet weg dat de beurs heel toegankelijk is voor iedereen die geïnteresseerd is in oldtimer motorfietsen.

Gelukkig heeft men van de eerste editie prachtige foto’s gemaakt die hieronder te vinden zijn:

oerclassics-zündapp-statik-racing-team
oerclassics-verscheidene-oldtimermotoren
oerclassics-terrot-motor
oerclassics-stand
oerclassics-overzicht
oerclassics-oldtimer-racer
oerclassics-oldtimer-brommers
oerclassics-motoguzzi
oerclassics-marktkraam-gereedschap
oerclassics-de-markt
oerclassics-man-kijkt-wat-vreemd
oerclassics-automoto

Wat is Oer classics en wat kun je verwachten?

Je komt hier met name – al zeg ik het als schrijver zelf – prachtige oldtimer motorfietsen tegen. Die worden onder andere op een speciaal hiervoor opgezet showplein ten toon gesteld. Veel van de motorfietsen zijn uiteraard te koop. Verder kun je hier ook oldtimer brommers en -scooters tegenkomen. De meeste voertuigen stammen uit de 50, 60 en 70’er jaren van de vorige eeuw. Naast de voertuigen zelf zijn er standhouders die oldtimer onderdelen en -accessoires aanbieden in de breedste zin van het woord.

De volgende editie in 2019 moeten er ook meer kramen komen met aanbieders die zich richten op de hobbyisten is het plan. Ga naar deelnemen aan de Oer classics als je ook op de beurs wil staan.

Om het laagdrempelig en voor een ieder toegankelijk te houden kosten de tickets slechts €5  euro voor volwassenen en voor kinderen tot 12 jaar is de toegang gratis. Tickets zijn gewoon verkrijgbaar aan de kassa. Tevens is er voldoende parkeergelegenheid waar je gratis kunt parkeren. Wil je meer specifieke informatie over Oer classics klik dan hier. Je kunt uiteraard ook de website Oer classics bezoeken voor meer informatie.

Interview met organisator van Oer classics: Dorus van Londen

Het is altijd leuk om vragen te stellen aan de organisator van de beurs. Dus hebben we Dorus gevraagd of het een interview wilde geven en gelukkig stemde hij toe. De vragen en de antwoorden staan hieronder.

Kun je iets vertellen over wie je bent en wat je doet?

Ik ben Dorus van Londen, ruim 38 jaar getrouwd met Sylvia en vader van drie volwassen kinderen. Daarnaast trotse opa van onze kleindochter Floortje. Mijn beroep is taxichauffeur. Van jongs af aan heb ik in de autocross gereden, daarna overgegaan naar de kartsport. Naast het rijden ben ik hier jarenlang wedstrijdleider geweest en mede organisator van NK wedstrijden.

Mijn hobby was altijd het reviseren van auto’s en bouwen van crossauto’s. Nadat wij verhuisd zijn had ik iets minder ruimte en ben overgestapt op reviseren en opknappen van oldtimer motoren. Dit had ik veel eerder moeten doen, ik beleef hier enorm veel plezier in.

Hoe kwam je op het idee om een oldtimer motorbeurs te houden?

Nadat ik begon met het reviseren van motoren bleek dat ik meestal ver weg moest voor onderdelen en beurzen. In de achterhoek zijn er, voor zover ik weet, geen oldtimer motorenbeurzen. Dit was voor mij de motivatie om hiermee te beginnen.  Er zijn in de achterhoek enorm veel motor en oldtimer liefhebbers die altijd op zoek zijn naar onderdelen etc. Ook was er vraag naar een beurs in deze regio.

Rij jij ook motor?

Ik heb uiteraard mijn motorrijbewijs, maar heb op dit moment geen motor. Ik heb er wel verschillende gehad. De laatste die ik had was een Honda Four uit 1973.

Heb je ooit eerder met motoren gewerkt of werk je nog steeds mee?

Ik werk nog steeds met motoren, ik reviseer en restaureer deze.

Kun je iets vertellen over de bezoekers? Zijn dit enkel liefhebbers of zijn er ook andere doelgroepen die de beurs bezoeken?

Dit zijn veelal liefhebbers die zelf motoren hebben en restaureren. Ook veel toerrijders die in clubverband met elkaar rijden. Daarnaast uiteraard de handelaren die altijd op zoek zijn naar materialen en onderdelen.

Hoe was de eerste editie?

De eerste editie was uiteraard spannend, ik wist niet wat te verwachten. Slaat het wel of niet aan? Toen om 10.00 uur de deuren opengingen stonden de bezoekers al in een rij te wachten. Er waren meer dan 120 oldtimers aanwezig van 1920 tot 1980. Er zijn die dag ruim 900 bezoekers geweest en daar was ik erg tevreden mee. De sfeer was prima, ons kent ons. Voor vele was het weer een gezellige ontmoeting met elkaar. Er waren prijzen voor de mooiste oldtimers, er was muziek en ook was er de mogelijkheid voor een hapje en drankje.

Wat wil je op termijn met de beurs bereiken?

Mijn streven is  een internationale beurs waarbij ik de achterhoek op de kaart zet.

Wat moet er anders met Oer classics in 2019?

De openingstijden heb ik aangepast. Nu zal het van 10.00 tot 16.00 geopend zijn. De formule blijft hetzelfde: een showgedeelte en daarnaast een marktgedeelte voor de handelaar.

De redactie van motor-rama bedankt Dorus voor het geven van het interview. We wensen Dorus van Londen en de rest van de organisatie van Oer classics veel succes.

Motormarkt Hardenberg 2019: wat kunnen we verwachten?

Een van de grotere motorbeurzen van Nederland wordt tweemaal per jaar gehouden. In maart en oktober. De eerste editie is dus al in Maart en dat is relatief vroeg in het jaar. Deze beurs – die eigenlijk een motormarkt wordt genoemd – wordt al 40 jaar gehouden. De motormarkt wordt vanaf het begin al door de motorclub Gasschoeve georganiseerd. Deze motormarkt – in zijn vorm – is de grootste van Nederland.

Sinds 2010 is de organisatie de motormarkt professioneler gaan opzetten. De organisatie die in 2010 is begonnen heeft het stokje nu overgegeven aan enkele andere personen. Dus vanaf 2019 is de organisatie veranderd.

Als je op zoek bent naar de nieuwste motor van 2019 of je wil de laatste – misschien wel – technische snufjes zien dan ben je hier niet op het goede adres. Advies is dan om bijvoorbeeld de MOTORbeurs in Utrecht of de Intermot in Keulen te bezoeken.

Waarom dan wel deze beurs bezoeken?

Door de aard van de beurs richt deze zich automatisch op de sleutelaar. Die weten de beurs sowieso wel te vinden. Echter heeft de organisatie zich ook als doel gesteld om ook niet sleutelaars aan te spreken, zoals liefhebbers van motoren en brommers.

De reden hiervoor is dat veel liefhebbers die de beurs bezochten heimwee naar het verleden en herkenning ervoeren. Hierdoor wist men dat ook de liefhebber en zelfs mensen zonder motor of brommer een positieve ervaring opdeden.

Deze markt kan dan ook door iedereen die interesse in motors en bromfietsen heeft gezien worden als een leuk uitje.

Woon je in de achterhoek of wil je laat in het jaar ook nog een oldtimer motorbeurs bezoeken dan kun je naar oer classics gaan. Deze beurs die zich richt op de oldtimer motor en uiteraard ook oude onderdelen vind in November plaats.

Oer classics is pas een keer gehouden. De eerste editie was een succes, vandaar dat we Dorus van Londen – de organisator –  hebben gevraagd om een interview. Dit interview kun je hier lezen.

Wat vind je hier?

Op deze motorbeurs kom je veel motorfietsen & brommers tegen. Met name yougtimers & oldtimers: van oude BMW motoren tot een puch brommers en links en rechts een jong tweedehandsjes.

Veel standhouders bieden ook motoronderdelen en accessoires aan. Deze zijn vaak tweedehands, maar er worden links en rechts ook nieuwe producten aangeboden.

Alhoewel er veel oldtimer voertuigen en spullen zijn te verkrijgen is het geen oldtimerbeurs pur sang, maar meer een mengelmoesje van van alles en nog wat.

Om een redelijk beeld te krijgen van deze beurs adviseren we je de onderstaande video van de beurs van maart vorig jaar te bekijken:

Tickets (Entreekosten), openingstijden en locatie van Motormarkt Hardenberg?

De beurzen worden laatste zaterdag van maart en de eerste zaterdag van oktober.

Data en openingstijden

30 maart 2019 – 08:00 – 16:00 uur
5 oktober 2019 – 08:00 – 16:00 uur

Tickets (Entreekosten)

Entreekosten voor de hele dag: € 4
Kinderen onder de 12 jaar hebben gratis toegang.

Parkeerkosten

Parkeren is gratis.

Locatie Motormarkt Hardenberg

Manege Hoogenweg
Hoogenweg 52
7793 HM Hoogenweg

Hieronder vind je een fotocollage van de Motormarkt in Hardenberg. De foto’s zijn gemaakt door Onno “Berserk” Wieringa van www.madnessphotography.nl

 

MOTORbeurs Utrecht 2019: wat kunnen we verwachten?

In Februari hebben we altijd de grootste motorbeurs van Nederland en dat is MOTORbeurs Utrecht in de jaarbeurs in Utrecht.

De beurs vind plaats van 14 t/m 17 februari 2019.

Omdat MOTORbeurs Utrecht de grootste van het land is kun je hier ook veel verwachten. De belangrijkste organisaties binnen de motorwereld zul je hier aantreffen. Van importeurs van motoren tot reisbureaus. Daarnaast zijn er ook genoeg activiteiten voor groot en klein.

Wat deze motorbeurs goed voor elkaar heeft is dat het een grote doelgroep aanspreekt. Niet enkel de doorgewinterde motorrijder, maar zelfs ook degenen die nog het motorrijbewijs nog niet en even willen snuffelen wat er op motorgebied allemaal is.

Ben je geïnteresseerd in andere motorbeurzen bekijk dan eens motorbeurzen overzicht.

Zo kan men gebruik maken van try the bike. Deze proefles is er voor mensen die het een keer willen proberen om te kijken of het iets voor hen is. Heb je nog geen proefles gehad en wil je advies van een instructeur dan is het verstandig om naar de motorbeurs te gaan. Een proefles kost normaal rond de 50 euro. Rechtstreeks een proefles bij een rijschool is wel wat uitgebreider, maar je krijg toch een redelijk idee van het motorrijden en hoezeer het motorrijden je ligt. Ook het advies van de instructeur is waardevol. Als bekijkt dat een ticket in de online voorverkoop 14 euro kost per volwassene en je maakt gebruik van try the bike dan heb je in principe geld verdient.

Ook kun je je hier als beginnende en gevorderde motorrijder goed laten voorlichten. Het fijne is dat alle belangrijke spelers bijeen staan. Zo kun kijken wat er allemaal op reis gebied mogelijk is voor de motorrijder, maar ook kun je je voor laten lichten door verschillende verzekeraars.

De meeste doorgewinterde motorrijders komen op de beurs om alle nieuwe snufjes te zien en voor de koopjes, maar beleving is ook heel erg belangrijk. Daarom zie je steeds meer beurzen inspelen op beleving. Dit doet MOTORbeurs Utrecht ook! Zo houden ze de motorrijder “die al alles gezien heeft” ook geïnteresseerd.

Het is nog net geen pretpark, maar als je ziet dat je kan gamen en er ook voor de kleintjes een kidsparcours is waar ze met look-a-like BMW GS en Yamaha race-loopfietjes kunnen spelen dan heeft het er veel van weg. Handig om ook voor de kleintjes te zorgen. Dus opa en oma voor de kleinkinderen wordt ook gezorgd. Oh ja, er is zeker over nagedacht, want ik vergat even te vermelden dat er ook gereden kan worden op elektrische motorfietsjes. Uiteraard geheel veilig met uitrusting en al.

Het is nog net geen pretpark, maar als je ziet dat je kan gamen en er ook voor de kleintjes een kidsparcours is

Als bezoeker wil je ook beleven en daarom is het belangrijk dat er ook interessante en leuke activiteiten zijn.

Het liefst horen beursorganisators de bezoekers zeggen “het moet niet gekker worden”. Dan doen ze in ieder geval iets wat buiten de verwachting staat. Daarom zie je dat veel beurzen innoveren en telkens met iets nieuws komen.

Gelukkig en dat mag je ook verwachten van MOTORbeurs Utrecht en zij denken daar hetzelfde over. Ze gaan het namelijk mogelijk maken dat je nieuwe motoren kunt testen! Ja, ze gaan een parkeerplaats (P3) overkappen. De oppervlakte is 4000m2. Dat is niet mis en i.p.v. proefzitten kun je nu eens lekker proefrijden. De merken die hieraan meedoen zijn:

  • Benelli
  • BMW
  • Ducati
  • Harley-Davidson
  • Mash
  • MV Agusta
  • Royal Enfield
  • Yamaha
  • Zero

Zero is overigens een motormerk dat enkel 100% elektrische motorfietsen op de brengt. Dit is zeker de moeite waard om eens te testen. De modellen zien er overigens wel puik uit! Maar goed, smaken verschillen en er zijn toch nog genoeg motorrijders die het liever bij de verbrandingsmotor houden.

Bron: jaarbeurs Utrecht

Als je mee wil doen moet je een vrijwaringsverklaring invullen. Deze kun je thuis of op de beurs invullen. Waar je die vrijwaringsverklaring moet downloaden is niet bekend.

Hoe dat verder verloopt met testrijden is niet bekend. Er wordt wel gezegd dat je naar beschikbaarheid een testrit kan maken. Het kan zomaar zijn dat het erg lang duurt, voordat je eindelijk op de motor zit.

Als je al verder bent in het oriëntatieproces dan zou adviseren op een dinsdag morgen naar een goede motorwinkel gaan. Daar kun je ook altijd een testrit maken en krijg je waarschijnlijk meer aandacht. Hoe dan ook is het wel goed bedacht!

Wat nog meer?

plattegrond supermotard eventZe gaan een supermoto parcours aanleggen op het buitenterrein van hal 7 & 12. En het mooie is dat je mee kunt doen. Hiervoor moet je je wel aanmelden, want zo te lezen gaat het erg hard met de aanmeldingen. Je kunt je aanmelden via de facebook pagina.

Dit is wel erg vet! De beurs van 2019 is de eerste keer dat dit wordt georganiseerd.

Hieronder het overzicht van het parcours. Het ziet er in ieder geval uitdagend uit.

Eerlijk is eerlijk. Dit is wel spectaculair.

supermotard circuit
Bron: SuperMotardTraining

 

Mini GS Trophy
Bron: Berrt

De een na laatste activiteit, waarover ik hier ga berichten en wellicht niet de minste is een allroad demonstratie op een obstakel parcours. Ook hier kun je een zelf meedoen. Onder begeleiding mag je op de BMW F 750 GS zelf enkele hindernissen overwinnen. Deze activiteit wordt georganiseerd door berrt en BMW.

Je kunt je hier aanmelden.

Ook hier kun je een zelf meedoen. Onder begeleiding mag je op de BMW F 750 GS zelf enkele hindernissen overwinnen.

Overigens wordt er voor ervaren motorrijders een competitie opgezet (Mini GS Trophy) die je ook kunt aanschouwen.

Hieronder de BMW F 750 GS. Deze motor is eind 2017 of in 2018 op de markt gekomen. BMW is het populairste motormerk van Nederland. Overigens al 9 jaar achterelkaar.

BMW F 750 GS
Bron: BMW motorrad

Ach weet je wat, omdat ik een zwak heb voor Duitse motors laat ik ook maar even de reclame video zien van deze motor. Dan weet je wat er je te wachten staat:

Kom je met je eigen motor en maakt deze een aardig geluidje dan kun altijd mee doen aan decibellen contest. Deze is niet nieuw en de meeste kennen deze activiteit wel, maar het mag er zijn en daarom noem ik het ook hier. Degene die vol gas de meeste herrie produceert wordt uitgeroepen tot dagwinnaar. Hier valt enkel eer te behalen, maar dat is voor meeste van ons voldoende. Laat wel de uitlaat zitten en haal op zijn hoogst de dempers eruit, ok?!

Voor deze contest moet je je wel even aanmelden via die aanmeldformulier.

Hieronder de aftermovie van de afgelopen MOTORbeurs in Utrecht

De aftermovie van MOTORbeurs Utrecht is interessant om de bekijken om een goed beeld te krijgen van de beurs. Vandaar dat we deze op youtube hebben gezet en hier delen. Let wel op MOTORbeurs probeert ieder jaar het evenement te verbeteren! Vind je dit al wat dan moet je zeker de volgende beurs in 2019 gaan.

Tickets (Entreekosten), openingstijden en locatie van MOTORbeurs Utrecht?

MOTORbeurs Utrecht wordt altijd gehouden in het hart van Nederland, namelijk in de jaarbeurs van Utrecht.

Data en openingstijden

14 februari 2019 – 10:00 – 21:00 uur
15 februari 2019 – 10:00 – 22:00 uur
16 februari 2019 – 10:00 – 18:00 uur
17 februari 2019 – 10:00 – 18:00 uur

Tickets (Entreekosten)

Online voorverkoop. Koop je ticket voor MOTORbeurs Utrecht online. Online zijn de tickets een stuk goedkoper. Ook als je alleen ’s avonds wil gaan kun je 3 euro besparen.

Online entreeticket: € 14
Online Entree avondticket: € 11

Als je een avondticket wil nemen dan kun je alleen op 14 februari van 16:00 – 21:00 of op 15 februari van 17:00 – 22:00 gaan.

Ook kun je aan de deur een ticket kopen. Dit is handig als je aan het twijfelen bent. Je betaald dan wel een paar euro meer.

Entreeticket aan de deur: € 17,50
Entreeticket aan de deur s’avonds: € 13

Parkeerkosten

De parkeerkosten bij de jaarbeurs in Utrecht zijn erg hoog. Voor een uur betaal je € 4 en voor een hele dag € 20 of € 16.

P1 & P2 kost € 20 en
P2 & P4 kost € 16

Als je met meerdere mensen gaat kun je de kosten delen. Je kunt ook kiezen voor P2 of P4 om € 4 te besparen.

De kosten voor een parkeerkaart zijn online als op locatie hetzelfde. Wel kun je als je online reserveert er zeker van zijn om de goedkopere parkeerplaats te reserveren.

Omdat de parkeerkosten hoog zijn kun je ook kiezen om met de trein te gaan. Er zijn veel mensen die hun weg naar de jaarbeurs in Utrecht via de trein vinden. Misschien kun je dit ook overwegen.

Je kunt ook gratis parkeren in Utrecht, maar dan moet je wel weten waar je moet zijn. Als je dit van plan bent bekijk dan goed waar je moet zijn en of je met het openbaar vervoer de jaarbeurs gemakkelijk kunt bereiken. Als je zomaar ergens parkeert betaal je tussen de € 2,93 tot € 5,35 per uur. Bekijk de parkeer tarieven van Utrecht. Je kunt ook een dagkaart nemen, maar dan ben je duurder uit dan in bij de jaarbeurs. Dus dat is geen optie.

Hier geldt dus: bereid je voor!

Een tip die we wel kunnen gegeven is om te parkeren bij P+R Leidsche Rijn Centrum. De kosten voor een hele dag parkeren + 5 tickets voor de bus of de tram zijn € 5. Zie hier de website van P1 parkeren in Utrecht.

Locatie MOTORbeurs

Jaarbeurs Utrecht
Jaarbeursplein
3521 AL Utrecht

Telefonisch contact: +31 30 295 5911

De eerste keer motorrijden: Try the bike!

Motorfiets uit proberenIedereen die geïnteresseerd is in motorrijden wil het eerst een keertje proberen, maar waar, wanneer en hoeveel kost het?

Als je nog nooit motor hebt gereden, maar je denkt wel dat het iets voor je is dan wil je het natuurlijk een keertje proberen. Dat is ook aan te raden, want misschien valt het tegen. Motorrijden is echt iets wat je moet ervaren.

Om te beginnen is het een goed idee om eens bij een ervaren motorrijder achterop te stappen. Als bijrijder heb je een hele andere ervaring, maar sommige dingen zijn toch ook wel vergelijkbaar. Zo kun je in ieder geval de wind door je haren & vrijheid van het motorrijden voelen.

Maar waar doe je een try the bike?

Proefles nemen

Als je toch bijna zeker weet dat je het motorrijbewijs gaat halen dan kun je ervoor kiezen om bij de lokale motorrijschool een proefles te nemen. Dit noemen ze ook wel: try the bike. Ook hier stap je vaak achterop de lesmotor van een rij-instructeur, waarna je naar je meestal naar een terrein rijdt waar “voertuigbeheersing” wordt geoefend. De instructeur zal dan het e.e.a. over de motor uitleggen en een aantal dingen voordoen op de motor. Daarna zal hij je vragen om ook op de motor te stappen, zodat hij kan beoordelen hoe motorrijden je ligt. Als je al een beetje ervaring en/of gevoel hebt voor motorrijden dan zal hij je enkele gemakkelijke verrichtingen laten uitvoeren. Zo krijgt hij een beeld van wat je kan en kan hij daarna advies geven. Hij weet dan ook precies waar hij moet beginnen.

Zelf kun je dan ook beetje ervaren hoe motorrijden is, maar om echt een goed gevoel te krijgen zul je toch meer ervaring moeten op doen.

De kosten van een proefles verschillen tussen de 35 en 60 euro.

Je bent uiteraard niet gebonden aan de rijschool waar je de proefles neemt, maar het is verstandig om alvast een keuze te maken. Dit maakt het gemakkelijker voor als je later wil beginnen met de opleiding. Om een goede keuze te maken kun je via het CBR zoeken naar een goede rijschool in de buurt.

Het “try the bike” evenement op MOTORbeurs Utrecht

De Bovag organiseert al jaren het “Try the Bike” evenement op MOTORbeurs Utrecht. Dit is een populair evenement dat slim is opgezet, want er komen op  MOTORbeurs Utrecht enorm veel mensen. Veel van die mensen hebben het idee om te gaan “motorrijden”, maar hebben eigenlijk nog nooit op een motor gezeten.

Honderden mensen maken gebruik van deze gelegenheid en dat is erg slim. Het kost namelijk geen geld om er aan mee te doen en een professionele instructeur gaat je helpen om van je eerste keer een succes te maken. Met dit evenement krijg je de eerste en de beste indruk hoe het is om op een krachtige tweewieler te rijden.

Dit alles vind plaats op een parcours op het buitenterrein van de jaarbeurs. Na deelname krijg je ook nog eens een waardbon die je kunt verzilveren bij een BOVAG-motorrijschool bij jou in de buurt.

MOTORbeurs Utrecht zet in op beleving en dat doen ze slim! Mensen krijgen hierdoor ook meer waar voor hun geld. Andere beurzen, zoals motormarkt Hardenberg zijn nog wat traditioneler en zijn met name interessant voor de doorgewinterde motorrijder, sleutelaar en de oldtimer liefhebber. Bij deze laatste groep horen ook de mensen de nostalgie willen opzoeken. Traditionele beurzen zijn meestal ook wat minder gedwongen.

De eerste keer rijden op een motor van een bekende

Burnout oefenenOp eigen risico van jou en een bekende kun je ook gebruik maken van een oefenterrein waar je zonder rijbewijs mag rijden. Als je iemand kent die een eigen terrein heeft dan zou je daar gebruik van kunnen maken. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd, want je moet wel iemand kennen die een terrein heeft dat privé eigendom is en groot genoeg is om met de motor te rijden. Daarnaast moet je ook nog eens toestemming krijgen. Dit noemen we een “try the bike” voor de eerste keer van een bekende.

Natuurlijk moet je ook een vriend, bekende of familielid hebben die jou zijn motor wil lenen en je dit aan durft.

In onze buurlanden is het mogelijk om gebruik te maken van oefenterreinen die in privé handen zijn, maar soms ook door de overheid beschikbaar worden gesteld. Die van de overheid zijn meestal uitgerust met borden en verkeersopdrachten. Let op! in België hebben ze veel van deze terreinen, maar je moet vaak in bezit zijn van een voorlopig rijbewijs. Rijdt dus niet zomaar even op de bonnefooi naar een of ander oefenterrein.

In Duitland heb je oefenterreinen waar je wel zonder rijbewijs mag rijden. Bij alle oefenterreinen ligt het aan de eigenaar welke eisen hij stelt.

Op een circuit mag je ook rijden zonder rijbewijs, maar ze willen wel graag hebben dat je beheersing hebt over het voertuig. Ook heb je hier te maken met andere motorrijders die ervaren zijn en zeer snel rijden. Je zal dan ook alleen maar een gevaar zijn voor jezelf en anderen. Het is dus geen optie om op een circuit te oefenen.

De ultieme kosten besparing: zelf motor leren rijden

Voorbeeld van langzame slalom

Stel je hebt een auto met trekhaak, een aanhanger en een motorfiets die verzekerd is.

Wat let je dan om zelf motor te leren rijden?!

Je kunt de motor immers zelf vervoeren met de aanhanger naar een (privé) terrein waar op je gemak motor kan leren rijden. Dit zou je dus try je eigen bike zonder rijbewijs kunnen noemen.

Sommige mensen zullen me voor gek verklaren, maar ik moet het toch even benoemen. Er zijn immers genoeg mensen die hierover praten. Je zult niet de eerste zijn die denkt van die pionnen kan ik zelf ook wel uitzetten en dan leer ik me de AVB’s zelf wel aan. Er zullen weinig mensen zijn die dit doen, maar er zijn er wel. Er is zelfs iemand die beweerde dat hij het geleerd heeft met video’s via youtube. Hier staan alle video’s van die AVB’s voor de motor die deze persoon gebruikte om het te leren.

Dit zou ik absoluut niet aanraden, maar we hebben het over motor leren rijden is het wel een manier om het te doen. De slagingskans is waarschijnlijk veel lager bij de gemiddelde persoon, maar er zijn ook mensen die zeer goed zijn in dingen zelf aan te leren.